Bel vandaag nog 06 4358 4991
Ma - Za: 9:00 - 18:00, Di: 9:00 - 21:00, Zo: Gesloten

Home / Huidaandoeningen

Huidaandoeningen

Huidverbetering is het mooier maken van de huid in de breedste zin van het woord. Op deze pagina vind je alle informatie over bijvoorbeeld huidveroudering, pigmentproblemen en acne. Het ontstaan ervan, de symptomen ervan en wij geven thuisadvies om naast de behandelingen de aandoening ook aan te pakken en bij te houden. Mocht je na het lezen van alle informatie nog vragen hebben. Neem gerust contact op, wij helpen je graag verder.

Acné

Acné kenmerkt zich door een vette huid, gerstekorrels,

mee-eters, rode bultjes, puistjes of onderhuidse ontstekingen.

Pigmentvlekken

Pigmentstoornissen kunnen in verschillende vormen voorkomen. Ze kenmerken zich door abnormale verkleuring van de huid.

Rosacea

Rosacea kenmerkt zich door roodheid, kleine uitgezette

bloedvaatjes (couperose), bultjes (papels) en puistjes (pustels).

Huidveroudering

Huidveroudering kenmerkt zich in het bijzonder door de verschijning van rimpels, bleke huid, droge huid, dunnere/verslapte huid.

Gevoelige huid

De gevoelige huid kenmerkt zich doordat het een dunne en fijne structuur heeft. Een gevoelige huid gaat vaak gepaard met een droge huid.

Wat is acné?

Acne wordt over het algemeen ook acne vulgaris genoemd. Het is de medische term voor jeugdpuistjes. Acne begint meestal in de pubertijd, als er onder invloed van hormonen allerlei veranderingen optreden in de huid. Het is een chronische huidaandoening waarbij de talgklieren in de huid ontstoken zijn. Talgklierfollikels en haarfollikels zijn kleine zakjes in de huid. Ze bevatten talgklieren en hebben een opening naar buiten. Talgklieren maken talg, het houdt de huid soepel en zorgt dat de huid in goede conditie blijft. Als de talgklieren echter groter worden maken ze meer talg aan dan normaal en spreken we van acne.

Wil je meer weten over acne? Bekijk dan onze blog!

pigmentvlekken

Wat zijn pigmentvlekken?

Pigmentvlekken ook wel melanine genoemd. Het geeft kleur aan je haren, de iris van je oog en aan je huid. Pigment is een kleurstof dat melanine genoemd wordt. Het wordt aangemaakt in de opperhuid. Pigment heeft als doel om de huid te beschermen, in de zomer verkleurd de huid. Dit komt door de blootstelling aan de zon waardoor de huid bruiner van kleur wordt. Het lichaam maakt meer pigment aan om de huid tegen het UV-licht van de zon te beschermen. Als we in de zomer een bruin kleurtje krijgen is dat dus een natuurlijke reactie van het lichaam om ons te beschermen.

Wil je meer weten over pigmentvlekken? Bekijk dan onze blog!

Wat is rosacea?

Rosacea betekent “rood als een roos”. Het is een chronische, niet besmettelijke huidaandoening. Je kunt rosacea herkennen aan de felrode verkleuringen in het gezicht en dan met name van de wangen en de neus. Rosacea gaat vaak gepaard met ontstekingen van het haar-talgkliercomplex. De huidaandoening komt vaak voor. Rosacea is familie van acne, er is alleen een duidelijk verschil. Bij acne komen mee-eters voor en bij Rosacea niet. Rosacea komt vaker voor in de leeftijd tussen de dertig en vijftig jaar en dan met name bij vrouwen met een licht getinte huid.

rosacea

Wil je meer weten over rosacea? Bekijk dan onze blog!

Huidveroudering

Wat is huidveroudering?

Huidveroudering is onvermijdelijk en een normaal verschijnsel. Huidveroudering begint al met de eerste tekenen vanaf ongeveer het 25e levensjaar. Huidveroudering is een proces van verslapping en veroudering van de huid. Eerst verschijnen er fijne lijntjes die na verloop van tijd veranderen in rimpels en volumeverlies. Huidveroudering komt bij mannen en vrouwen voor. In het algemeen maken vrouwen zich eerder druk om huidveroudering dan mannen.

Wil je meer weten over huidveroudering? Bekijk dan onze blog!

Wat is een gevoelige huid?

Een gevoelige huid is een huid die uit balans is. De gevoelige huid kenmerkt zich doordat het een dunne en fijne structuur heeft. Dehydratatie is vaak de voorloper van een gevoelige huid. Doordat de barrièrefunctie van een gedehydrateerde huid uit balans is, worden schadelijke invloeden van buitenaf minder goed tegengehouden. Een gevoelige huid kan ook ontstaan doordat de afweerreactie van de huid is verstoord. Het gevolg hierop is dat de huid een lagere weerstand heeft tegen invloeden van buitenaf. Een gevoelige huid herken je aan symptomen zoals een jeukende huid, een branderig gevoel, droge plekken, een prikkend gevoel en/ of rode vlekken.

gevoeligehuid

Wil je meer weten over een gevoelige huid? bekijk dan onze blog!